miercuri, 24 martie 2021

Motocultura veche deasupra culturii moto contemporane

    

     Astăzi aproape toate motocicletele custom se bazează pe culturi vechi și sunt doar pentru poze și expoziții.
    Chopperele au apărut în America după ce infractorii lor au încercat să le facă să fugă mai tare ca cele de poliție. Aceste motociclete se trăgeau din Harley sau Indian că altceva nu prea aveau. 
    Cafe race-urile au apărut în Anglia dacă nu mă înșel și le-au modificat ca să facă curse cu ele. Cred că în mare parte erau Triumph. Dar la acea vreme cel mai important aspect era modificarea motorului pentru a fi mai puternic. Estetic se modificau doar fiindcă era necesar pentru a îmbunătăți stabilitatea la viteze mari prin suspensii mai performante.
    Scramblerul,  a luat naștere, pe vremea când motocicletele nu erau împărțite din fabrică pe segmente,  iar motocicliștii au constatat că au nevoie de motociclete cu care să poată ieși de pe drumuri și să se aventureze prin zone sălbatice. Așa că motocicliștii au început să modifice motocicletele clasice pentru a face față în afara drumului. În afara drumului la propriu fiindcă șosele nu prea existau în acele vremuri. Practic au fost primele motociclete enduro.
    Ideea este că toate au la bază scăderea din greutate, mărirea performanțelor motorului sau adaptarea la teren accidentat.

    În zilele noastre a fost pierdut pe drum scopul de a modifica motorul sau a suspensiei și a rămas doar ușurarea ansamblului, accentul se pune pe aspect iar scopul este fotografia. Se pierde din ecuație scopul pentru care erau modificate aceste motociclete în trecut și rămâne doar scopul artistic.
    Desigur că astăzi nu prea mai este necesar să mărești puterea motorului fiindcă poți face o motocicletă, bazată pe una din culturile din vechime, direct dintr-un motor de 200 de cai.
    Dar atunci care ar mai fi scopul?

    Unde vreau să ajung este că, după părerea mea, cultural, batem pasul pe loc. Adică ne ancorăm de niște culturi apuse, bazate pe niște nevoi inexistente sau inventate.
    Infractorii de azi nu mai fug de poliție pe choppere modificate. Astăzi infractorii sunt urmăriți cu drone iar chopperele, boberele și alte derivate le țin în garaj pentru a le fi confiscate ulterior. Măcar au puțini km când sunt vândute la licitație.
    Curse ilegale nu prea se mai fac iar dacă se fac se aleargă pe motociclete cu aerodinamică. Un cafe racer cu un motor de 200 de cai nu va putea fi utilizat la maxim fiindcă la viteze foarte mari ar deveni incomod datorită lipsei carenelor.
    Azi dacă vrei să faci o cursă te duci pe circuit, plătești o taxă și arăți ce poți. 

    Mi-aș dori să dezvoltăm noi curente în modificarea motocicletelor, bazate pe cultura modernă, care să aibă la bază motocicletele din zilele noastre, bazate pe nevoile noastre.
    De exemplu există o modă de a transforma motociclete sport în touringuri rapide, ușoare, agile, confortabile și cu frâne performante.
    Toate astea din cauză că touringurile dedicate sunt foarte scumpe, mari și greoaie.
    Nu știu dacă aceste modificări au o denumire consacrată pe plan internațional dar este o idee care prinde contur.

    Unul dintre curentele actuale este și street fighterul care cel puțin în țara noastră a apărut în urma accidentelor și a sumelor foarte mici decontate de firmele de asigurări. În urma accidentelor, carenele motocicletelor suferă cel mai tare iar înlocuirea lor este foarte costisitoare. Drept urmare proprietarii s-au văzut nevoiți să circule fără carene. Evident există și motocicliști care au dat jos carenele din proprie inițiativă, pentru a transforma motocicleta în street fighter. Dar cel puțin la noi în țară sunt puțini cei care transformă de bună voie o motocicletă sport într-una pentru stradă.
    Dacă luăm în calcul și Bosozokul japonezilor mai adăugăm un curent la cultura moto modernă. Deși este cam exagerat pentru a fi promovat. Există niște legende care explică acest curent dar nu sunt surse credibile. Una dintre legende spune că în Japonia ar fi ilegală modificarea motocicletelor și că legea prevede ca toate componentele originale ale motocicletei să fie prezente pe motocicletă dar nu specifică poziția în care ar trebui să se afle. Astfel Bosozoku ar putea fi o formă de protest.

    Dar în timp ce promovăm culturile de mult apuse ar trebui să ne ocupăm să îmbunătățim și cultura contemporană.
Adică se depune mult efort pentru a modifica niște vechituri, pentru a se încadra în standardele unor culturi la fel de vechi, când avem la îndemână tehnica și tehnologia actuală pentru a face motociclete adaptate zilelor noastre dar mai ales nevoilor actuale.
 Sau poate în zilele noastre fabricanții au avansat atât de mult încât nu mai este necesar să ne modificăm motocicletele pentru performanțe și rămâne doar să ajustăm puțin aspectul.

 Poate cândva vom asista la apariția motocicletelor electrice construite pe platforma celor termice din zilele noastre. Dar să nu lăsăm prezentul nici în mâna trecutului și nici a viitorului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu