sâmbătă, 22 iulie 2017

Întrebări și răspunsuri despre cluburile moto (I)

Pentru că am fost rugat să răspund punctual la întrebări, voi face acest lucru, pentru că mă gândesc că ar fi util multora din cei care au astfel de întrebări. Eu de obicei sunt mai creativ în exprimare, dar pot fi flexibil și pot răspunde și punctual, așa cum am fost rugat.

Primele întrebări vin de la Vlad Șarlău:

1. De ce nu ar trebui să se numeasca MC (motorcycle club) - nu este club de motociclisti?
2. De ce un alt club moto, să zicem unul dominant, trebuie sa se simtă lezat ca mai există un alt club moto? Trebuie să se dea socoteala pentru faptul ca faci parte dintr-un club moto?
3. Consider ca fiecare club moto are dreptul sa fie independent 100%, fara sa dea explicatii de ordin organizatoric altui club, oricare ar fi acesta.
4. Atât timp cat nu sunt folosite aceleași patchuri, culori sau denumiri, consider ca toata lumea poate fi în relații cu toata lumea.

Unde greșesc?

   
1. De ce nu ar trebui sa se numeasca MC (motorcycle club) - nu este club de motociclisti?

În lumea moto, denumirea de MC nu mai are sensul literal de foarte multă vreme. Nu mai înseamnă doar "motorcycle club" în accepțiunea celor care fac parte din această lume a cluburilor moto. Termenul de MC definește în zilele noastre o formă de organizare. Un fel de tip de asociere care arată din ce fel de club face parte un om. La fel și RC, MF, MSC etc. În general vei întâlni în repetate rânduri sintagma - Clubul de motocicliști Bau-bau MC. MC-ul definește forma de organizare și face o diferentiere.  Iar această formă de organizare aduce foarte mult din anumite puncte de vedere cu o organizație paramilitară. Cu grade, funcții și atribuții.

 În lumea cluburilor, un club se poate numi MC doar dacă alege să respecte aceleași reguli cu celelalte MC-uri.
Dacă întrebi din punct de vedere legal, răspunsul este, evident, că nu există o lege care să definească aceste forme de organizare cum ar fi cea pentru SA-uri, SRL-uri și alte tipuri de societăți sau cea pentru asociații, fundații, federații, uniuni. Dar să nu uităm că această formă de organizare a plecat inițial de la cluburile outlaw, care declarau că lor nu li se aplică legile, ci ascultă de legi proprii. și își asumau asta, adică nu era o problemă pentru ei să intre la pușcărie, erau oameni care trecuseră prin războaie, pușcăria era un mizilic pentru ei. Apoi în timp MC-ul s-a consacrat ca formă de organizare și la alte cluburi care alegeau să respecte un set de condiții, cluburi care nu se declarau outlaw. Simbolul pentru outlaw a rămas doar cel de 1%-er.

Ca să facem o paralelă, în lume nu există o lege pentru statul la coadă. Da, în unele locuri ți se dau numere de ordine, dar nici acelea nu sunt prevăzute prin lege, ci doar în regulamente interne. Ca și în cazul cluburilor moto dacă vrei să îți faci MC de capul tău, tu poți să te bagi în față la orice coadă, din punct de vedere legal (că nu există lege să îți interzică), dar îți va sări lumea în cap dacă sari peste rând. Vor spune că nu îi respecți și îți bați joc de ei. La fel se întâmplă și în cazul cluburilor moto care au depus eforturile de a respecta regulile nescrise, au muncit mult să fie MC și vine careva și vrea să fie egal, deși nu a depus aceleași eforturi.

Sau să presupunem că într-o organizație se decide să se facă un panou de merit, chestie care nu e prevăzută de nicio lege. Și se trezește și Ionel că vrea să fie și el pe panou, chiar dacă ceilalți nu îi recunosc meritele și chiar dacă nu a depus aceleași eforturi ca cei menționați la panoul de merit.
 Și așa ajungem la punctul 2.

2. De ce un alt club moto, sa zicem unul dominant, trebuie sa se simtă lezat ca mai exista un alt club moto? Trebuie sa se dea socoteala pentru faptul ca faci parte dintr-un club moto?

 În teorie, cluburile dominante (care iar, probabil din motive practice, sunt recunoscute peste tot în lume ca atare) se asigură că nu se înființează un club de zurbagii, care cine știe ce va face și lucrurile se vor răsfrânge și asupra altor purtători de vestă, că restul lumii din afara lumii moto nu face diferența între veste. Tot în teorie, clubul dominant aplanează conflictele între cluburi, asigură comunicarea, are ceva de muncă. Și un mod de a se asigura faptul că lucrurile merg bine este ca toate cluburile să respecte aceleași reguli. De aici decurge obligația ca un nou club să fie aprobat de cluburile existente într-o zonă. Această obligație practic ar trebui să asigure faptul că toate cluburile respectă aceleași reguli, pentru că altfel apar conflicte.

 MC-ul dominant din oraș sau din zonă trebuie să verifice dacă sigla noului club este asemănătoare ca reprezentare si colorit cu alta deja existentă și să le comunice acest lucru celor noi (în unele țări chiar există Registrul național al patch-urilor). Pot să apară conflicte din această cauză, iar datoria unui club MC este să preîntâmpine conflictele. Mai trebuie să medieze certurile dintre cluburi și să asigure comunicarea.
Ăsta este un alt motiv pentru care MC-urile merită respect si de asemenea este motivul pentru care nu orice club poate fi MC. Trebuie să fii foarte dedicat să alegi acest mod de viață și să îti dedici timpul acestor atribuții. E ca și cum MC-ul este cel de la panoul de merit din exemplul de mai sus, din cauza eforturilor depuse. Plus aici se mai adaugă explicațiile din articolul precedent.

 Dacă clubul nou face probleme, i se poate acorda statut de "bad-standing". Dar cu motive întemeiate, nu inventate, pentru că se poate pierde credibilitatea și e grav. MC-urile se susțin între ele pentru a face munca de MC. Dacă un club greșeste, celelalte MC-uri vor încerca să îl pună pe calea cea bună si pot exista sancțiuni. Dacă cluburile nu se pun de acord în privința vinovăției este foarte grav. Fiecare MC are un număr de alte cluburi RC si un număr de oameni neafiliați în jurul lui si cănd se produce o ruptură în lumea MC-urilor se formează tabere și situația o ia la vale.
 Dar să revenim.

În mod normal regula e că îți faci întâi un RC sau MC de probă (nu știu exact cum e în România, că nu știu să fie publicate regulile din România pe undeva), anunți confederația cluburilor și dovedești că respecți toate regulile agreate de celelalte MC-uri și apoi ești aprobat pe deplin.

Problema pe care o au celelalte MC-uri cu alte cluburi este că foarte multe întâi își fac vestele de MC și apoi se apucă de treabă (dacă fac vreo treabă), iar după câteva luni dispar din peisaj, se ceartă și se rup în mai multe cluburi unde toți vor să fie șefi. Asta cred că este o problemă națională. Sau nu depun nici jumătate din munca altor MC-uri și au pretenția să aibă același statut.

Clubul din care fac eu parte nu a purtat veste mulți ani. Purtam niște tricouri cu adresa unui site al clubului și niște salopete uneori. Eu încă mai am salopeta și tricoul. Am pus vestele pe noi după ce am fost invitați de alte cluburi, unele chiar MC, să facem asta. Eu ma miram că încă aveam membri după câțiva ani și încă mă mir după 15 ani că încă avem, în condițiile în care unii dintre noi chiar au probleme în anumite zone dacă poartă vesta și tot nu renunță chiar și în condițiile astea.

3. Consider ca fiecare club moto are dreptul sa fie independent 100%, fara sa dea explicatii de ordin organizatoric altui club, oricare ar fi acesta.

 În mod normal (știu că tot spun "în mod normal", dar la noi în țară nu e ca afară) un club ar trebui să fie liber să facă ce vrea, dacă nu face prostii de genul bătăi prin baruri, scandal pe la întruniri, mers beți cu motoarele și alte bazaconii care se pot răsfrânge și asupra altor cluburi.

 RC-urile nu ar trebui să aibă acțiuni obligatorii, dar MC-urile au destule. În rest fiecare ar trebui să fie liber să facă ce vrea mai puțin scandaluri aiurea și alte nebunii enumerate mai sus.

 Menirea unui club este să crească. Așa vezi dacă faci treabă buna și ai o direcție care atrage. Acest aspect este îngrădit pentru moment la noi în țară. Acest fapt a bulversat putin lumea cluburilor, fiindcă nu există motive clare si întemeiate. Sau cele enunțate chiar nu sunt valabile pentru toate cluburile de la noi. În restul tărilor nu există asemenea restricții.
 Deci din anumite puncte de vedere un club care nu face prostii nu este liber 100% la noi în țară.

 4. Atât timp cat nu sunt folosite aceleași patchuri, culori sau denumiri, consider ca toata lumea poate fi în relații cu toata lumea.

 Pâna acum ceva ani cam așa se întâmpla. Dacă nu puneai pe spate sigla altui club, totul era bine si frumos.
 Apoi nu a mai fost așa.

 În țara noastră fenomenul moto este la început. Cluburile la noi nu o duc prea bine. În alte țari cluburile mari număra sute de membri intr-o singură țară. La noi un club de 20 de oameni este considerat uneori un club mare.
 În primul rând motociclistii în țara noastră sunt puțini și în marea majoritate concentrați in zonele mai dezvoltate și evident mai populate. În orasele mici sunt doar câțiva motocicliști. În trecut foarte mulți motocicliști nu aveau nici timp, nici bani si nici dispozitie să intre într-un club. Acum cu atât mai puțin, mai ales după ultimele evenimente plus că membrii dispuși să intre intr-un club trebuie și selectați. Nu poți băga în club oameni care nu sunt hotărâți sau nu se încadrează ca temperament. Omenirea are probleme de milioane de ani cu personajele solo, adică dezvoltarea omenirii s-a bazat mereu pe cooperare și ca să fii într-o asociere trebuie să fii în stare să cooperezi. Fără reguli comune nu există cooperare, orice ai face, pentru că fiecare interpretează una-alta cum vrea el.

 Un club are nevoie de bani mai ales MC-ul, care are și multe atributii. Banii vin din cotizații, petreceri și întruniri. Pentru toate cele trei surse de finanțare ai nevoie de mulți membri. Dacă mai apare sau deja există un club pe zona unui MC (mai ales dacă e o zonă mai mică) înseamnă să împartă motocicliștii dispuși să intre intr-un club. Se impart banii si forța de muncă pentru întruniri, petreceri și alte atribuții obligatorii.

 Părerea mea este că se forțează puțin lucrurile în direcția cluburilor. Nu suntem înca o țară pregătită pentru așa ceva. Noi abia am descălecat de pe Ij-uri și Nipre și vrem să ne ridicăm la nivelul tărilor mult mai dezvoltate. Poate mai mult de 90% dintre membrii cluburilor merg pe motociclete second-hand, nu noi.
 Una dintre îndatoririle membrilor din MC-uri este să facă un număr de kilometri pe an. Majoritatea fac eforturi fabuloase să facă acei kilometri atât din punct de vedere  financiar, cât și ca timp. Dacă totusi există banii si timpul, suntem limitați ca infrastructură. Una este să faci lejer 6-7 sute de km pe zi pe autostrăzi si alta este să faci 4-5 sute de km pe zi pe 2 autostrăzi leșinate. Nu mai punem la socoteala oboseala si pericolul pe care il aduce cu ea dacă te încapațânezi să mergi mai mult. 

 Îi mulțumesc lui Răzvan pentru ajutorul de a răspunde și el la întrebări acolo unde au fost adresate.
Aștept alte întrebari la care să răspund cu placere la 3 noaptea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu