joi, 3 noiembrie 2022

Motocicliștii, zgomotul și Primăria Capitalei







Campania zgomot 2009

 

    În urma mai multor sesizări făcute de unele persoane sau asociații de locatari cu privire la zgomotul urban primite la Primăria Capitalei,  un consilier din primărie a decis să facă un proiect care să interzică noaptea anumite tipuri de vehicule. Nu e specificat în proiect despre ce tipuri de vehicule este vorba așa că mai multe asociații moto ne-am sesizat din oficiu și am mers la dezbaterile de pe marginea acestui proiect.

     Înainte de dezbateri am mai avut o discuție cu un angajat al primăriei, care motociclist fiind ne-a asigurat, că acest proiect nu are nici o șansă să fie aprobat, fiind imposibil de pus în practică. Probabil acesta a fost și motivul pentru care reprezentanții poliției și ai Registrului Auto Român nu au fost prezenți în sală pentru dezbateri.
     De asemenea din sală au lipsit și reprezentanții acelor asociații de locatari  care au făcut plângeri și sesizări la primărie cu privire la zgomotul urban. Practic la discuții au participat doar motocicliștii și primăria.
     Din sală a lipsit și presa cu excepția unei televiziuni care nu a fost interesată și de părerile motocicliștilor. Probabil televiziunea respectivă este aservită partidului din care provine inițiatorul proiectului deoarece au luat interviu doar domnului consilier. 
     Asociațiile prezente fizic în sală au fost Greuceanu, Blue Knight, Green Knight, Moto Veteranii, Romantic Bikers- RRO și online a participat Moto ADN.
     Am luat cuvântul pe rând, fiecare reprezentant al asociațiilor și am încercat să îi explicăm domnului consilier că propunerea dânsului este bună doar ca să mulțumească electoratul reclamagiu absent de la dezbateri.
     I-am mai explicat că știm și noi că unii motocicliști deranjează prin faptul că fac modificări nesimțite la sistemul de evacuare și că merg noaptea cu turații exagerate ale motorului. Că noi ne facem datoria și le explicăm că acele modificări nu ajută la nimic, ba chiar dăunează și că soluția găsită de dânsul de a interzice orice vehicul nu este cea mai inteligentă posibil.
     De asemenea l-am informat că nu este primul care încercă măsuri aberante de genul interzicerii totale a anumitor tipuri de vehicule, care fiind omologate pentru circulația pe drumurile publice nu pot fi interzise. Ar fi o discriminare clară iar Uniunea Europeană este foarte sensibilă la acest aspect.
     Dacă primăria interzice toate motocicletele fiindcă anumite motociclete modificate fac zgomot, atunci trebuie să interzică toate mașinile BMW fiindcă anumite modele ale acestei mărci sunt modificate și fac zgomot. Și semnul ,,accesul mașinilor BMW interzis,, nu există.

     Oricum în anul 2009 a mai existat un proiect identic care evident nu a fost aprobat fiindcă era făcut tot pentru a atrage capital electoral. Probabil este manevră standard la primărie. Funcționează astfel: în preajma alegerilor locale, se urmăresc cele mai spectaculoase reclamații apoi consilierii se prefac că încercă să rezolve problema, asociațiile de motocicliști se prefac că protestează, instituțiile abilitate să sancționeze abaterile se prefac la rândul lor că sancționează și în final proiectul nu este aprobat.
 
     Dacă primăria ar dori cu adevărat să facă ceva pentru populația deranjată de zgomotul urban ar trebui să ia legătura cu asociațiile de automobiliști și motocicliști și să înceapă o campanie de conștientizare a faptului că zgomotul generat de vehiculele modificate chiar este deranjant.
     Dar materialele de informare costă bani, o asemenea măsură necesită timp, resurse și multă acțiune de teren iar toate aceste acțiuni reprezintă muncă și prea puțin capital electoral pentru angajații Primăriei Capitalei. Așa cum se spune în popor se încearcă rezolvarea problemelor din pix.
     Cum ar suna în fața electoratului faptul că primăria încercă să le comunice motocicliștilor că eșapamentele modificate și turațiile mari deranjează cetățenii. Ar fi banal. Este mult mai simplu și fără costuri suplimentare să încerci să interzici, să amendezi și să iei dreptul de circulație. În plus dai circ electoratului, care deși nu va avea nici un beneficiu de pe urma acestui proiect va fi fericit că cineva a făcut ceva, chiar dacă inutil.

Poster campanie 2009

     În anul 2009 Asociația Pentru Drepturile Motocicliștilor Romantic Bikers a făcut o campanie împotriva zgomotului, cu sprijinul unui vestit club moto din Ploiești  și a Brigăzii de Poliție Rutieră. Campania a avut rolul de a demonstra Primăriei Capitalei cum ar trebui să decurgă lucrurile într-o țară civilizată.
     Am pus în locurile de întâlnire ale motocicliștilor banere de informare cu privire la decență și civilizație al nivelului de zgomot, am făcut afișe și am împărțit pliante.
    Motocicliștii au fost informați cu blândețe că zgomotul este deranjant și poate chiar dăuna portofelului dacă modificările evacuărilor nu se remediază. După o perioadă de timp de la informare noastră, poliția și RAR-ul, au început să dea amenzi pentru modificări aduse motocicletelor la sistemul de evacuare al gazelor.

     Din 2009 nu a mai contactat nimeni de la primărie asociațiile de motocicliști pentru a fi consultate și implicate cu privire la reducerea  zgomotului urban. Din asta putem deduce că acea campanie  a avut efecte bune dacă până în 2022 nu s-a mai plâns nimeni de zgomot.

     Nu am înțeles de ce această ultimă dezbatere a fost politizată prin prezența la discuții unui consilier din partea unui partid politic.
     În 2009 discuțiile au fost purtate, așa cum este normal, cu directorul departamentului de mediu din Primăria Capitalei. Probabil și acel director era numit politic dar măcar a avut înțelepciunea de a nu politiza discuțiile.
      La dezbateri nici acest director nu a fost prezent deși eram fix pe domeniul acestui departament.

    Totuși această dezbatere a arătat un detaliu foarte important și anume că motocicliștii nu vor tolera abuzurile politice. Asociațiile de motocicliști au fost prezente fără a se organiza în prealabil. Pur și simplu ne-am întâlnit în fața primăriei.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu