miercuri, 18 aprilie 2018

Ultimul drum al unui motociclist și lipsa de respect

Am fost la o altă înmormântare alături de zeci de prieteni ai celui pe care l-am condus pe ultimul drum. Eu nu l-am cunoscut, din păcate, dar faptul că acest om avea așa mulți prieteni îmi confirmă că era un om bun.
 Accidentul a fost stupid, așa cum sunt toate accidentele motocicliștilor. La intersecția drumului ce iese din Lehliu cu breteaua ce duce către autostradă, un șofer grăbit și neatent, așa cum sunt o parte din șoferii din țara noastră, a virat la stânga, tăindu-i fața, iar motociclistul ce circula pe drumul cu prioritate s-a izbit frontal de autoturism.
 Știrea a ajuns la mine în maxim 10 minute de la tragicul eveniment. Iar în primele minute nu știam alte detalii, așa că am început să îmi sun prietenii ce se aflau în zonă pe motocicletă în acele momente. Așa ajungem să apreciem tehnologia și sistemele de comunicare din cască.
 Majoritatea motocicliștilor înțeleg ce este în sufletul nostru când auzi despre un accident al unui motociclist. Ne gândim la toți motocicliștii din acea zonă.
 Mulți dintre prieteni mei îl cunoșteau pe motociclistul de la Lehliu. Nu am putut decât să fiu alături de ei în durerea trăită în acea seară.
 În ziua înmormâtării am vrut de asemenea să le fiu alături.

 Până la urmă nu este relevant cum îl chema pe acest om, nu contează dacă făcea parte dintr-un club, nu contează ce fel de club era cel din care făcea parte. Puteam să fiu eu sau tu, putea să fie oricare dintre noi în locul lui. Practic el a fost un motociclist la fel ca noi.
 Priveam astăzi în jurul meu și mă gândeam că suntem cu toții expuși la aceleași pericole. Pentru oricare dintre noi drumul cu prioritate se poate termina brusc în impactul cu mașina unui șofer neatent.
 Și în acest context pot spune cu mâna pe inimă că chiar nu mă interesează dacă nu mă respectă un motociclist sau cinci sau zece. Dacă măcar un șofer îmi va respecta dreptul la viață atunci când va fi momentul eu sunt mulțumit. Din fericire viața mea sau a altora nu depinde de respectul primit din partea oricui, dar depinde totuși de respectul acordat de către ceilalți participanți la trafic.

 În mod natural astăzi discuțiile se învârteau în jurul întrebării despre cum să facem să evităm asemenea tragedii. Parcă așteptam cu toții ca măcar unul dintre noi să vină cu o idee salvatoare.
 Din păcate experiența îmi spune că nu vom găsi soluția dacă o căutăm la ceilalți. Probabil este în natura umană să căutam vinovăția în altă parte. Dar de fapt vinovați suntem noi.
 Probabil că majoritatea dintre oamenii cu ceva creier sunt conștienți că suntem o țară plină de oameni fără educație.
 Începând de la celebrii 7 ani de acasă până la educația rutieră.
 Păi cum să îi ceri unuia care a abandonat școala după maxim 5 clase să știe ce este ăla respect când el nu se respectă nici pe el.

 Și aici intervine vina celor mai mulți dintre noi. Părerea mea este că nu există respect în trafic, respect între motocicliști și respect în magazine, pe stradă, în instituții etc. Respectul trebuie să fie universal.
 Noi nu mai avem o scară a valorilor astfel încât elevii să respecte profesorii, mecanicii să respecte inginerii și toți să îi respecte pe doctori.
 Dacă școala era ușoară, toți mecanicii erau ingineri. Și nu afirm că îți trebuie neapărat studii înalte ca să fii un om educat. Există și oameni fără studii care, pe lângă alte calități, au educație și bun simț, dar din păcate sunt puțini.
 Cu totală lipsă de modestie afirm că eu nu cerșesc respectul nimănui, dar aș implora respectul oricărui șofer din trafic. În schimbul acestui respect, eu ofer respect pentru doctori, profesori și inginerii care ne proiectează sursa pasiunii noastre. Și îi respect nu fiindcă îmi impun ei asta, o fac din simplul motiv că sunt mai citiți ca mine și realizările lor se văd.
 Respectul se câștigă atunci când realizezi ceva notabil, eventual fără ajutorul mamei, tatălui, clubului. Atunci poți privi cu mândrie adânc în ochii celorlalți, nu din alte motive închipuite.

 Concluzia este că nu poate exista respect fără educație, că despre cultură nici nu putem să discutăm.
 Ce ar trebui să înțelegem noi este că nu trebuie să încurajăm lipsa de educație. Dacă ne batem pe spate cu oameni fără un minim de bun simț, le confirmăm că sunt egalii noștri și de aici mai este doar un pas până se vor considera îndreptățiți să ne conducă.

 Mă uit în jur și văd mulți oameni mari, oameni cu studii, care conduc firme proprii și care dau îngăduitor din cap în fața unuia care nu a realizat nimic notabil pentru el sau pentru societate, dar se crede superior deoarece este băgat în seamă de un om cu adevărat superior.
 Aceiași oameni mari cu multe realizări la activ se întreabă apoi de ce nu există respect în trafic. Păi din cauza ta, mare om. Din cauză că ai lăsat să se instaleze egalitatea între tine și cei lipsiți de educație, ai pierdut respectul acestora în toate situațiile, inclusiv pe șosea.


 Normal că nu este ușor să faci educație, dar cu multă muncă există o mică șansă. Există totuși oameni care muncesc din greu să facă cât de mult pot ei pentru comunitatea din care fac parte și nu ai cum să nu-i respecți. Doar cu oameni ca ei societatea poate evolua.
Cei de pe grupul de facebook Motocicleală organizează în Bar Fly o serie de discuții despre conduita preventivă unde mi-aș fi dorit tare mult să ajung.  Poate data viitoare voi putea să vă ofer mai multe detalii de la fața locului.
 Până atunci nu pot decât să sper că oameni ca Mircea Chu, inițiatorul grupului Motocicleală, vor reuși să facă suficient de multe schimbări în educația oamenilor încât să conducem pe ultimul drum doar motocicliști răpuși de bătrânețe.

12 comentarii:

  1. Ce-ar fi sa incepem prin a respecta legile si regulile de circulatie ? O sa sari in sus, dar martorii spun ca motocicistul venea foarte tare dinspre Lehliu, intr-o zona de 50/h in care ai si breteaua spre autostrada si podul spre Razvani. Nu zic ca soferul e nevinovat, dar daca motociclistul ar fi circulat cu o viteza macar apropiata de cea legala, altfel discutam acum. Dumnezeu sa-l ierte si sa-i intareasca familia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Esti asa de sigur ca avea viteza peste limita legala?
      Imi poti explica de ce dupa inpact motocicleta era totusi in fata masinii si nu dezmembrata?
      Ai vazut accidente produse la viteze mari sau mici sa sti care este diferenta?
      Intreb si eu, dar nu vreu raspuns de la tine. Raspusurile sa ti le dai singur.

      Ștergere
    2. Masina era destul de naspa si moto era un pic mai lateral dincolo de botul masinii, probabil a zburat in sus peste bordul masinii sau ceva.

      Masina arata ca dauna mea totala pe care am avut-o la 60 Km/h, la un impact cu o chestie de 4 ori mai usoara...

      Sa fim seriosi.

      Ștergere
    3. Daca limita legala este de 90km/h asta nu inseamna ca trebuie neaparat sa mergi cu 90 in portiunea respectiva. Mergi la limita evitarii oricarui pericol, esti mult mai expus decit cineva intr-o conserva. Da, am vazut multe accidente, si la viteza mare, si la viteza mica, si cele in care victima arata de parca-i vie, si motociclisti stilciti beyond recognition (nu ma astept sa intelegi, e pentru ceilalti cititori). Am participat la cercetarile de la fata locului, obligatorii in accidentele cu victima, asa am vazut mai multe decit un motociclist obisnuit. Este comuna ideea ca " Pai de ce mi-am luat 'Busa, sa merg cu 90 ? Uite, baga 300/h..." Si da, sint sigur ca avea mult peste viteza legala, martorii spun ca au auzit zgomotul de motor superturat si apoi bufnitura, asta nu inseamna ca doar motociclistul ar fi vinovat, eu ziceam ca daca ar fi circulat mai incet poate ar fi avut o sansa...

      Ștergere
  2. si eu daca nu am avut viteza si in acelasi loc am avut accident??
    sa se respecte semnele,marcajele si limitele......nu ca si celalalt.....pana la celalalt este cel cu adevarat vinovat....

    RăspundețiȘtergere
  3. Deci ala care are cinci clase trebuie sa faca sluj in fata celor cu studii. Probabil ar trebui sa se dea prioritate in functie de studiile celorlalti participanti la trafic, nu? Respectul se castiga atunci cand realizezi ceva notabil? Altfel nu meriti respectul celorlalti? Chiar daca tu ii respecti pe toti. Doamne, de unde scoti asemenea specimene....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cineva în comentariul de mai jos a înțeles destul de bine ce am vrut eu să spun despre legătura dintre educație și respect. Eu nu am spus că cei cu cinci clase trebuie să fie umili în fața celor mai scoliți. Este suficient să acorde respect și va primi respect.
      Dar și tu ai dreptate când spui că pentru a merita acel respect trebuie să faci ceva notabil.
      Prin discuții civilizate se pare că putem ajunge la concluzii importante indiferent de unde ne scoate divinitatea.
      Nu avem nevoie de statistici pentru a observa că oamenii cu studii sunt mai puțin agresivi față de cei cu cinci clase. Acest lucru se răsfânge automat și în trafic.

      Ștergere
  4. Ma joritatea persoanelor cu cinci clase ( parerea mea) nu sunt nici educati d. p.d.v rutier .
    Si da frate respectul consta in cultura si educatie.
    Neatentia,nepasare si lipsa educatoei rutiere e in floare in tara noastra minunata .
    Persoanele cu cinci,opt clase nu au ce cauta la volanul uni autoturism .
    Condoleante familiei

    RăspundețiȘtergere
  5. Parerea mea e ca motocicletele nu au ce cauta in trafic in secolul 21, ar trebui scoase in afara legii, astia se chinuie cu aliaje, pretensionatoare, asistenta virtuala si airbaguri si vin astia cu 3 fiare intre picioare si fac praf tot.

    Unu la mana, motocicletele sunt mai mici si au vizbilitate mai mica. Fapt ce tine de fizica si realitatile universului in care traim, nu de legi.

    Doi la mana, un motociclist isi semneaza certificatul de deces din prima zi in care isi spune asa, din cauza acelorasi legi mai presus de cele inventate de om.

    Trei la mana, anul asta fac 10 ani de soferie, si in 10 ani de soferie singurii motociclisti OK pe care i-am intalnit sunt chopperistii, probabil si pentru ca detinerea unui asemenea motor presupune o anumita prestanta si educatie (cum ai compara Lamborghini cu Rolls Royce, primul e de baietei pasionati de viteza, al doilea e de barbati eleganti). Restul sunt gloante pe 2 roti.

    Sunt sigur ca motociclistul are cel putin jumatate de vina, pentru ca acolo nu e zona de letale. E intersectie mare, deci loc unde calci frana cu putere. Stiu ca nu sunteti obisnuiti sa faceti asta nici la trecerile de pietoni, dar asa e corect si moral si dupa lege (partile alea cu pana la evitarea oricarui pericol). Acolo trebuia sa aiba un 40, maxim 50, cu franare ajungea in auto cu 20-30. Poate isi sucea un deget.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate în anumite puncte din comentariu.
      Și eu afirm mereu că motocicliștii poartă jumătate din vină. Dar nu fiindcă merg cu viteză sau fiindcă nu au toți choppere.
      Dată fiind lipsa de educație în general a românilor și lipsa de educație rutieră în special, motocicliștii nu au voie să nu observe un potențial pericol în trafic și să ia măsurile ce se impun pentru a preîntâmpina un acident.
      Pe scurt ca motociclist nu ai voie să nu îl vezi tu pe prost înainte ca el să te pună în pericol. După cum se vede, ca motociclist, dacă nu te protejezi singur nu ai prea mari șanse de supraviețuire.
      După raționamentul tău nici bicicletele nu au ce să caute pe șosele fiindcă conform legilor fizicii sunt prea mici pentru a putea fi obsevate de șoferii miopi. De pietoni nici nu mai discutăm că ăia clar sunt minusculi. Probabil șoferii din alte țări au niște lupe în loc de parbrize fiindcă ei văd și altceva în afară de choppere.
      Dacă nu ai observat în ultima parte a articolului am menționat și despre unele acțiuni adresate motocicliștilor pentru ca aceștia să conștientizeze mai bine pericolele din tafic. Pe scurt se numește educație rutieră pentru motocicliști și nu este nici prima nici singura acțiune de acest fel.
      Ai auzit vreodată despre asemenea acțiuni adresate șoferilor? Înacest context nu crezi că motocicliștii sunt mai bine pregătiți decât șoferii chiar și cu 10 ani de experiență?
      Poate dacă șoferii ar fi măcar șa fel debine educați pe cât sunt motociclițtii am avea mai mult respect unii față de alții?

      Ștergere
    2. Pana la educatie, sa vorbim despre procentajul motociclistilor pe care apuc sa-i vad cand fac o manevra. Acum vreo 2-3 luni in trafic, m-a socat nu un eveniment deosebit, ci mesajul transmis de acesta. Am auzit motorul. Bag ochii in oglinda cu viteza normala de reactie a corpului uman (sa zicem maxim o secunda). In oglinda nimic. Ala era deja in fata. :))))

      Daca era o situatie similara cu accidentul, poate paream eu de vina, dar pentru mine era ca si inexistent. La fel cum se lipesc mustele de parbriz pe autostrada, nu le vezi cand zboara, le vezi cand se storcesc pe masina ta.

      Hai sa o lasam mai moale cu educatia soferilor, ca nu-i vorba de asta.

      Ai inteles gresit cu bicicletele & stuff. Ideea era ca daca mergi cu bicicleta, nu mergi in pnm cu bicla pe autostrada, o iei la pedala prin parc, ca altfel e posibil sa ti-o iei. Despre asta era vorba sa te porti ca si cum ai conduce ce conduci, nu ca un sofer de Volvo cand esti in Tico. Sau pe motor...

      Ștergere
    3. Da măi Emil așa este. Motocicliștii ar trebui să fie mult mai atenți. Acesta este și scopul acelor evenimnte adresate exclusiv motocicliștilor. Fiindcă sunt mai expuși trebuie să fie mult mai conștienți de pericol.
      Dar dacă nu e vorba de educație atunci despre ce discutăm? Cum se numesc evenimentele organizate pentru motoicliști? Care e scopul lor?

      Ai dreptate motocicliștii greșesc dar se încearcă educarea lor pe cât posibil. Să înțeleg că șoferii sunt toți perfecți și nu au nevoie de nimic? În alte țări cei care fac accidente sunt obligați să meargă la asemenea sedințe uneori chiar să meargă la psiholog. La noi motocicliștii participă benevol iar organizatorii o fac voluntar.
      Hai să fim realiști. Și șoferii și motocicliștii greșesc. Diferența este că măcar noi încercăm să îi educăm cât putem pe ai noștrii.

      Dacă o luăm statistic peste 50% din accidentele de în care sunt implicate motocicletele sunt din vina celorlalți participanți la trafic. În aceste condiții motocicliștii care au ceva creier știu destul de clar că într-un anumit procent din cei peste 50% vina este egal împarțită între motocicliști și ceilați participanți la trafic. Ne cunoaștem și noi nebunii destul de bine și recunoaștem măcar în sinea noastră adevărul. Dar chiar și în acest context nu putem face mai mult decât se face deja.
      În mod normal șoferii ar trebui să se gândească că există pe șosea niște nebuni pe două roți ca de altfel și motociclișitii ar trebui să fie conștienți de nebunii pe patru roți și să se ferească unii pe alții. Doar că la noi nu e nimic normal.

      Cât despre biciclete, Tico și Volvo un lucru e clar. Orice om are dreptul legal să circule cu ce dorește cât timp se încadrează în limitele legii. Astfel este inutil să discutăm despre atitudinea sau modul de a conduce. Cred că tot la educație ajungem indiferent cu ce ne deplasăm.

      Ștergere