miercuri, 21 decembrie 2016

Despre traficul din Bucresti si alternative eficiente



 Multi cred ca daca ii inghesuie pe cetateni si le limiteaza spatiul de deplasare ii vor determina sa renunte la autoturism. De ce trebuie sa facem lucrurile cu japca? Eu cred ca exista si alte solutii prin care sa atragem oamenii catre transportul in comun. Sa se convinga singuri fara sa ii constrangem prin masuri abuzive.
 Multi oameni cred ca o banda speciala pentru mujloacele de transport in comun ar putea salva traficul din Bucuresti. Pot sa faca si banda aeriana. Nu asta e problema transportului in comun din capitala.
 Problema este ca in 25 de ani nu au schimbat mai nimic din schema transportului in comun.
 Avem in folosinta aceleasi rute mostenite de la comunisti. Nu cred ca au facut mai mult de 10 trasee in plus.
 O alta problema este programul de circulatie. Mijloacele de transport in comun vin la intervale foarte mari.  Si asta nu datorita traficului, ci pentru ca sunt prea putine pe traseu.
 Ei vor sa faca o magarie romanesca. Sa pastreze acelasi numat de mijloace de transport, dar care sa circule mai repede si astfel sa reduca timpul de asteptare.

 Realitatea este alta. Eu prefer sa merg cu mijloace proprii de deplasere fiindca as pierde mult timp asteptand mijloacele de transport in comun. Toti oamenii care circula cu transportul in comun se plang in primul rand de timpul de asteptare in statie pe frig sau in canicula. Abia apoi se plang de ritmul lent de deplasare. Trebuie rezolvate aceste probleme, dar in ordinea ceruta de cetateni.
 Daca plec cu autoturismul ajung de la A la B in 1 ora. Daca merg cu transportul in comun si astept 20 de minute in statie si schimb doua mijloace de transport ajung in 1 ora si 40 de minute. Dus intors am 3 ore si 20 de minute, fara sa luam in calcul timpul in care am mers pe jos pana la statie plus cumpararea biletului daca gasesti de unde sa il cumperi. Asta este alta problema pana cand sistemul de deplasare este destul de eficient incat sa imi pot plati biletul cu telefonul mobil sau sa imi fac abonament.
 Deci cu autoturismul castig 1 ora si 20 de minute minim fara timul de mers pe jos pana la cea mai apropiata statie.
 Daca mijloacele de transpoort in comun ar veni regulat, cu timp de asteptare de 5-10 minute, statii in apropiere si case de bilete peste tot sau cu taxare in mijlocul de transport ar fi ok.
 La mine pe bulevardul Ramnicu Sarat si pe celalalt de langa acesta, bulevardul Ramnicu Valcea, nu circula nici un mijloc de transport in comun. Eu stau la mijlocul bulevardului Ramnicu Sarat. Pana la orice mijloc de trasport merg pe jos cam 20 de minute. Mersul pe jos e sanatos, dar timpul costa bani. Daca nu pierd timp cu deplasarea pot castiga bani cu care sa imi cumpar timp sa merg pe jos la munte la aer curat impreuna cu familia
Dar daca adunam toti timpii nu renteaza sa merg cu transportul in comun.

 Ok stiu ca este foarte greoi traficul si iau in calcul ritmul de deplasare foarte lent.
Conditia sa merg cu mijlocul de transport nu este sa ajung mai repede ci sa ajung macar in acelasi timp hai poate cu o ora in plus dus intors . Dar peste 1 ora si 20 de minute mi se pare inacceptabil.
 Daca ar scurta timpul de asteptare si ar baga trasee in plus chiar daca timpul de deplasare ar ramane acelasi, oamenii ar incepe sa lase autoturismele acasa si atunci ar creste si viteza de deplasare.
 Nu cer decat o deplasare in conditii decente fara inghesuiala, la acelasi ritm cu cel al autoturismului. Si asta se rezolva doar cu trasee in plus, bine legate intre ele, timpi de asteptare mici, prin inmultirea mijloacelor de transport in comun.
 Nu poti sa ceri oamenilor sa isi lase masinile acasa in conditiile in care si asa transportul in comun este foarte aglomerat la anumite ore, timpul de asteptare si asa lung se dubleaza fiindca nu se pot urca, nu gasesti case de bilete in toate statiile si in transportul de suprafata nu se poate plati. Transportul de suprafata ar trebui dublat in mare parte de cel din subteran. Dar sa incepem cu marirea numarului de mijloace de transport in comun aflate in trafic.

 E utopie sa cerem descongestionarea traficului in conditiile in care in prezent nu avem o alternativa macar la acelasi ritm de deplasre daca nu se poate un ritm mai rapid decat autoturismul.
 Pentru moment tatal si mama deplasarilor rapide in orasele aglomerate ramane transportul pe doua roti. Bicicleta pentru cei care vor sa faca miscare si au unde sa o depoziteze, Scuterul mult mai comod si extrem de ieftin, dar inca periculos la nivelul nostru de educatie rutiera. Viteza redusa a scuterelor de capacitate mica le face periculoase datorita soferilor indisciplinati si grabiti. Scuterele vor fi depasite permanent, uneori prin manevre periculoase.
 Motocicleta ramane inca in topul vehiculelor cu cea mai rapida si sigura deplasare din gama transportului pe doua roti.
 Destul de puternica pentru a iesi din situatii posibli periculoase, Timpul mai mic in care se afla in deplasare o plaseaza in gama putin poluatoare de vehicule. Majoritatea modelelor au consum redus si implicit poluare mai mica. Nu se compara cu scuterele la capitolul poluare, dar clar majoritatea motocicletelor polueaza mult mai putin ca un autoturism.
Usurinta gasirii unul loc de parcare aduce un mare plus motocicletei mai ales in orasele aglomerate.
Desigur avem si perioada de iarna care face din motocicleta doar o grija in plus. Mai avem si deplasarea copiilor la scoli si gradinite unde motocicleta devine inutila si nici cumparaturile masive nu pot fi facute pe doua roti. 

In schimb bicicleta poate ajuta in cazul deplasarii copiilor. O mare problema pentru majoritatea dintre noi este depozitarea bicicletei in casa. Acesta este unul din motivele pentru care in capitala noastra deplasare pe bicicleta nu este atat de raspandita in comparatie cu alte tari.
O alta problema este furtul de biciclete. Nici cei care au curte nu scapa de aceasta problema.
Daca statul ar incuraja prin masuri clare deplasarea alternativa, situatia orasului ar incepe sa se imbunatateasca.
Pentru biciclisti sa reduca furtul de biciclete prin programe ale politiei de a descuraja furtul. Poate pedepse mai mari pentru cei care fura biciclete. De pistele de biciclete sa nu mai amintim, dar protejarea biciclistilor in trafic ar trebui sa fie prima masura. Adica pedepse si amenzi foarte mari pentru cei care accidenteaza un biciclist.

Tot la fel ar trebui sa faca regulile rutiere si pentru motociclisti si scuteristi.
Astfel incat sa ii determine pe soferi ca atunci cand vad un biciclist, scuterist sau un motociclist sa reduca viteza si sa conduca cu foarte mare atentie pentru a evita sanctiunile descurajante.
Aceste masuri ar putea sa creeze un trafic mai sigur pentru deplasarea pe doua roti si astfel mai multi oameni ar renunta la confortul si protectia oferita de autoturisme si ar alege deplasarea pe doua roti.
Toate aceste masuri ar duce la fluidizarea traficului si implicit la deplasarea mai usoara cu transportul in comun.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu