miercuri, 3 iulie 2013

Omul, motocicleta si zgomotul

S-a discutat mult pe aceasta tema si totusi subiectul ramane fierbinte.
Pai o sa ramana fierbinte pana cand ne interzic circulatia aia de ii voteaza lumea pe la primarii.
 Deja sunt cateva orase unde este interzis accesul motocicletelor. In unele orase doar noaptea, in altele permanent.
 Dar sa incepem cu noi motociclstii. De ce chinuim noi urechile populatiei?
 Pai unii dintre noi considera ca o toba zgomotoasa te fereste in trafic de probleme. O fi adevarat?
 Eu cred ca nu. Am mers si eu cu tobe goale si nu am sesizat nici o diferenta. De ce? Pai tu ca motociclist trebuie sa te feresti de pericolele care iti apar in fata, iar zgomotul esapamentului se duce catre spate in mare parte.
Se face un test simplu. Luati o boxa si scoteti-o afara in fata blocului. Asezati-va in fata ei, apoi mutati-va in spate. Cam care e diferenta? Oricum testul se face cel mai bine cu un instrument muzical. O chitara acustica sau un instrument de suflat. Esapamentul fiind o combinatie intre un instrument acustic si unul de suflat.
 Deci teoria cu tobele zgomotoase care salveaza vieti e subtire. Daca pe langa toba zgomotoasa nu este un obiect dur din care zgomotul sa ricoseze din spate catre fata motocicletei, acel zgomot nu o sa dea rezultatele scontate. Si chiar daca zgomotul va ricosa, nu va fi bine directionat catre urechile care trebuie sa auda.
 Asa vedem prin articole multi motociclisti accidentati desi aveau esapamente zgomotoase. Multi dintre acestia, in loc sa reduca viteza in anumite situatii, se bazeaza pe faptul ca vor fi auziti. In cele mai fericite cazuri constata pe patul de spital ca nu au fost auziti.
 Astfel ajungem la concluzia ca esapamentele zgomotoase te pun in pericol. Te pun in situatia de a te baza pe ceilalti in loc sa te bazezi pe tine.

 O alta abordare a motociclistilor este ca esapamentele cu cat sunt mai goale, cu atat motorul merge mai bine. Unii spun ca se aude mai relaxat. Ca respira mai bine.
 Daca vor sa isi relaxeze motorul pot incerca un masaj erotic si daca vor sa respire mai bine ar putea incerca niste saruri de baie.
 Eu consider ca filtrele, esapamentele si alte elemente asa-numite "racing" nu fac decat sa scurteze viata motorului.
 Datorita esapamentului apar vibratii (rezonanta), cantitatea de aer ce trece prin filtru este alta. Nu intru in detalii, dar din ce am vazut eu, putine motociclete cu asemenea modificari ajung la un numar respectabil de km. Daca acele modificari erau benefice pentru motoare, sunt sigur ca le adoptau constructorii. Oare de ce nu accepta constructorii asemenea modificari in perioada de garantie? Oare nu era mai convenabil pentru ei ca motocicletele sa fie mai relaxate, sa respire mai bine si sa nu se strice in perioada de garantie?
 Adeptii decibelilor ma vor critica agresiv. Dar ii invit sa gandeasca logic si sa ma combata cu argumente.

 Si atunci revin cu intrebarea: De ce esapamente zgomotoase?
 Raspunsul nu poate fi decat unul singur: Fiindca unii se uita prea mult la MotoGP. Ei vor sa simta emotia curselor cand se deplaseaza pe sosele. Singura problema este ca ei sacrifica bunul simt pentru o emotie trecatoare.

Un comentariu: