joi, 5 martie 2020

Lanțul de transmisie un subiect alunecos




Orice piesă în mișcare mai ales cele prin frecare trebuie lubrefiate.
 Le recomand celor care dau sfaturi și spun că unsul lanțului e o prostie să încerce sexul pe uscat cu frecvență mare și un orificiu strâmt.

 În primul rând lanțul se unge pentru a micșora frecarea cu pinioanele. Dacă ajunge niște ulei și între zale e bine, dacă nu, asta e. Inelele de cauciuc dintre zale indiferent de secțiunea lor x, o, y, z sunt făcute să reziste la frecare, hidrocarburi și temperatură scăzută sau ridicată. Ele împiedică frecarea zalelor între ele. Pe lângă inele intră foarte puțin ulei ca si pe lângă butoiașele metalice dintre zale.
 Adică cu orice speli lanțul nu se întâmplă nimic cu inelele de cauciuc. Lanțul nu îl speli ca să nu se mai frece zalele între ele, îl speli să nu frece praful de pe lanț pe pinion. Dacă speli lanțul și nu speli și pinionul ai făcut un drac. Ideal este să speli și pinionul mic, dar nici eu nu fac asta. Dau multă motorină pe lanț și sper să se curețe și pinionul mic ascuns sub capac

 Lanțul se spală pe calea de rulare care intră în contact cu pinionul nu pe exterior să lucească frumos. Și tot pe acolo se unge. Dacă uleiul este dat pe interior forța centrifugă exercitată în timpul rulării va împinge uleiul spre exterior și va intra puțin și la inelele de cauciuc. Nu e rău să dai un puf sau un ulei și pe exterior să nu ruginească să arate ca dracu. Dar altfel nu ajută la mare lucru.
 Lanțul se spală cu orice ai la îndemână motorină, benzină, WD40 sau soluții speciale. Se poate clăti cu jet de apă și se poate sufla cu aer. Dar se poate sterge doar cu cârpa și atât. Important este să fie uscat înainte de ungere, altfel nu aderă bine uleiul.
 Se poate unge lanțul cu orice lubrefiant. Ulei de motor, de cutie de viteze, WD40, ulei special, ulei de lanț de drujbă.
 Singura problemă este că unele uleiuri aderă mai bine și altele mai puțin. Uleiul de motor trebuie aplicat zilnic iar uleiul special ține câteva sute de km. Important este să aibă un lubrefiant, nu e necesar unul scump. 

 Lanțul se unge după fiecare ploaie dacă motocicleta este în mișcare.
 Dacă este parcată și acoperită nu trebuie uns atunci când plouă. Apa afectează multe dintre elementele motocicletei: furca, rulmenții de jug, de roți, cabluri și evident lanțul. Importanța unei huse este maximă.
 În trecut motocicletele aveau un canal din cauciuc și o carcasă la pinion care îl protejau de praf și intemperii. În societatea de consum aceste elemente au dispărut dar în schimb este mult mai ușor de procurat un kit de lanț nou.

 Foarte important! Dacă vă simțiți foarte atașați de degetele voastre NU spălați și NU ungeți lanțul cu motorul pornit  sau cu roata în mișcare. Mecanici experimentați au pățit accidente astfel și acum au mai puține degete decât au avut la naștere.
 În timpul operațiunii de spălat și uns lanțul roata se învârte cu mâna. Astfel soluția de curățare are timp să înmoaie murdăria iar în timpul unsului uleiul are timp să adere pe lanț. După ungere nu plecați imediat cu motocicleta la drum. Lăsați timp 10-15 minute pentru ca lubrefiantul să adere și să pătrundă printre zale. După ungere mișcați din când în când roata cu mâna pentru a se lubrefia uniform atât lanțul cât și pinioanele. La final stergeți surplusul pentru a nu fi aruncat pe motocicletă.


 Lanțul se schimbă când unele zale se blochează sau când acesta se întinde până la limita de reglaj.
 Pinioanele se schimbă când se ascut dinții. Când sunt noi, pinioanele au o parte dreaptă în capul dinților. Pe măsură ce se uzează acea parte se ascute. Nu este obligatorie schimbarea lanțului cu tot cu pinioane. Uneori un set de pinioane poate suporta două schimburi de lanț.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu