marți, 20 februarie 2018

De ce motocicletele au motoare atât de diferite ca formă și dimensiune



Nu toți oamenii își cumpără motocicletă doar ca să se distreze sau să agațe femei.
Este greșit să crezi că nu contează câtă benzină consumă o motocicletă fiindcă asta ar însemna să nu cunoști deloc istoria motociclismului. Un motociclist ar trebui să cunoască măcar anumite aspecte despre pasiunea lui.
Există oameni care nu au mașină și merg doar cu motocicleta. Deci nu-și permit să meargă doar când au bani de benzină. Așa că pe ei îi interesează consumul de carburant.

La începuturile motociclismului, motocicleta a fost promovată ca fiind un vehicul ieftin, ușor de întreținut și cu consum mic. Acest lucru s-a întâmplat cu precădere imediat după ultimul război mondial când resursele erau limitate. Benzina se găsea greu, dar oamenii aveau nevoie de deplasare. Astfel motocicleta a fost o idee excelentă. Ușor de fabricat, ușor de condus și de parcat, iar consumul redus a sporit popularitatea acestui vehicul. Cu precădere consumul a dictat capacitatea cilindrică la care s-au limitat majoritatea constructorilor.

Faptul că în țara noastră, datorită situației politico-economice am sărit niște etape în dezvoltarea motociclismului, se poate observa în numărul scăzut de motociclete prezent pe șosele.

Au existat și la noi în țară oameni cu viziune care și-au cumpărat motociclete. Dar cum la noi circulația oamenilor era restricționată, fenomenul moto nu a luat amploare. Apoi a urmat o perioada de aproape 10 ani de pauză în motociclism. Din anul 1990 până prin anul 2000 de pe șoselele României, motocicletele au dispărut aproape în totalitate. Până și celebra Mobra cu care eram atât de obișnuiți în peisaj a dispărut odată cu fabrica. Având în vedere că accesul la un autoturism nu a mai fost îngrădit, mulți proprietari de motociclete au trecut de la doua la patru roți. Mai trebuie luat în calcul că densitatea de autoturisme era foarte mică și aglomerația nu a fost un factor important la acea vreme, iar locul de parcare nici atât.

Dar cel mai important aspect în decizia luată de motocicliștii români de a trece la patru roți a fost benzina și prețul acesteia. După perioada comunistă în care benzina era raționalizată și se cumpăra pe cartelă, iar cozile de la stațiile PECO erau descurajante, au venit zilele în care aceasta putea fi cumpărată liber la un preț foarte mic. Dar perioada comunistă în care benzina era puțină și greu de obținut nu a reușit să construiască o modă din motociclism care să se întipărească în memoria colectivă ca un lucru normal și natural. Până și în zilele noastre există oameni care consideră că cei care merg cu motocicleta sunt săraci și nu au bani de autoturism.
Foarte mulți oameni consideră motociclismul o distracție uneori trecătoare.
În țările dezvoltate normal, motocicleta este o necesitate. Faptul că fiecare familie are cel puțin un motociclist îi face mai conștienți și mai atenți la motocicliștii din trafic.
De asemenea probabil că mulți ar considera că ăia nu sunt motocicliști fiindcă au motociclete de 125 cc.
Motocicletele au atât de multe capacități cilindrice fiindcă cererea este pe măsură. Nu datorită categoriilor de permis, ci fiindcă unii merg doar în oraș își cumpără scutere, alții locuiesc în jurul orașelor mari și merg pe motociclete de 125 cc. Unii fac naveta pe autostradă și merg cu motoare de 600cc.

Singurele motociclete considerate dedicate plimbărilor sunt cele touring, unde motoarele variază de la 700 la peste 2500 cc. În țările unde dezvoltarea motociclismului a decurs firesc, oamenii au învățat că motocicleta oferă multe avantaje. La noi se descoperă timid scuterele și motocicletele de capacitate mică pentru mers în orașele din ce în ce mai aglomerate. Un aspect totuși nu s-a schimbat de pe vremea comuniștilor până astăzi. Statul nu încurajează mersul pe două roți. Dacă pe vremea comuniștilor motocicliștii erau considerați elemente negative ale societății și erau hărțuiți constant de către Miliție, in zilele noastre sunt ignorați cu succes chiar și de catre conducătorii auto din trafic. Așa ajungem la un număr de accidente în care sunt implicați motocicliștii, care este mai mare decât în alte țări. O mare parte din accidente se datorează și unei infrastructuri medievale care stă evident și în calea dezvoltarii motociclismului. Va mai dura ceva vreme până când atât cei care ne conduc, cât și ceilalți cetățeni vor înțelege că motociclismul fluidizează traficul, scade poluarea și eliberează locuri de parcare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu