miercuri, 25 septembrie 2013

Benzile speciale pe bulevardele din Bucuresti

In sfrasit au aparut si la noi benzile speciale destinate transportului in comun.
 Foate frumos, am putea spune ca incepem sa civilizam traficul. Desi este un pas timid, nu putem spera decat catre un viitor trafic civilizat.

 Problema este ca acest lucru se face romaneste. Spre exemplu in tarile care au pe bulevarde asemenea benzi speciale, acestea pot fi acesibile pentru mai multe tipuri de transport alternativ: Biciclete, motociclete taxiuri si, in cazuri exceptionale, autoturismele ce au mai mult de doi ocupanti.

 La noi e mai simplu sa interzici totul si ai scapat de grija de a gestiona eventualele abuzuri.
 Acum eu nu stiu daca in tarile care se descurca cu asemenea situatii a fost asa de la inceput.
 Poate ca nu a fost asa. Poate ca societatea civila si-a cerut drepturile, au negociat si au stabilit anumite drepturi.
 Cum la noi societatea civila adica ONG-urile sunt fara nici o putere, nu ne putem astepta la cine stie ce reactii. In fond e si normal, din moment ce nu suntem incurajati sa ne exprimam. Costurile de infiintare a unui ONG sunt prohibitive. Mai pe romaneste: Stati voi in banca voastra ca sa nu ne deranjati.
 Evident exista si ONG-uri deja infiintate, insa, din pacate, au o conducere cel putin tembela. Ma refer aici la celebra si defuncta asociatie a motociclistilor.
 Nu are rost sa aduc in discutie faptul ca acea asociatie nu a facut nimic de cand au plecat in bloc toti membrii acum cativa ani. Ma gandesc ca aceasta ar fi o ocazie ca acea asociatie sa isi faca datoria pentru care a fost infiintata. Dar din pacate acestea sunt sperante desarte.
 In mod normal acea asociatie ar trebui sa se infiinteze brusc la primaria capitalei pentru a cere accesul motocicletelor pe acele benzi.
 Motocicletele nu ar putea sa incurce traficul autobuzelor, pot elibera rapid banda, nu ar ocupa locul la semafoare si ar putea depasi cu usurinta autobuzele oprite in statii. Ca sa nu mai punem la socoteala ca politia ar putea sprijini acest demers, fiindca o banda speciala accesibila motocicletelor ar putea diminua numarul accidentelor.
 Pot pune pariu ca asociatia biciclistilor deja lucreaza la o asemenea cerere. Dar ei au o conducere potenta la asociatia lor, care chiar isi face treaba.
 Lasa ca vin altii din urma.

Un comentariu:

  1. Convieţuirea dintre biciclişti şi şoferii RATB s-a dovedit destul de complicată până acum, din câteva motive:
    - bicicliştii circulă pe dreapta şi pot intra fix în fluxul de călători în staţii;
    - turbulenţele autobuzelor îi pot dezechilibra (mai rar asta în Bucureşti totuşi);
    - din cauza opririlor în staţii, bicicliştii depăşesc autobuzul, după care sunt depăşiţi la loc, evnetual întârziind un pic autobuzul la una dintre depăşiri;
    - şoferii RATB pot să nu observe biciclistul şi să-l împingă în bordură (s-a lăsat cu înjurături pe tema asta, din ce am văzut pe net).

    Din motivele astea, probabil că la RATB va exista o rezistenţă împotriva permiterii accesului bicicliştilor pe banda specială.

    În ceea ce priveşte practica internaţională, ea depinde. Pe unele benzi au voie şi bicicliştii, pe altele nu. Probabil că cel mai bine vedem de la caz la caz. La fel pentru taxiuri sau motociclete. E o situaţie nouă şi probabil va dura un pic până se vor stabiliza nişte reguli.
    Dacă-s foarte multe vehicule care au voie pe bandă, atunci degeaba avem bandă specială. Dacă între Şelari şi Victoriei dăm voie şi la taxiuri, de exemplu, e posibil ca banda să devină foarte aglomerată. Trebuie văzut de la caz la caz.

    RăspundețiȘtergere